Πώς το πετυχαίνουμε στην προσχολική ηλικία

Με τα Σχέδια Εργασίας (Project)

Παρατηρούμε τί συζητούν τα παιδιά στο ελεύθερο παιχνίδι, σε ποιες θεματικές επανέρχονται και με ποια συχνότητα, ποια από τα γνωστικά αδιέξοδα κινητοποιούν το ενδιαφέρον τους και αποκωδικοποιούμε τα συναισθήματα που αναδύονται. Μέσα από συγκεκριμένες διερευνητικές στρατηγικές που ακολουθούμε ανάλογα με την ηλικία των παιδιών αναδύεται η θεματολογία των πρότζεκτ. Τα πρότζεκτ εμπλέκουν τα παιδιά στα στάδια σχεδιασμού, υλοποίησης και αξιολόγησης δραστηριοτήτων. Δίνουν την ευκαιρία στα παιδιά να έχουν -ως έναν βαθμό- τον έλεγχο του προγράμματος που θα ακολουθήσει και επομένως την ευθύνη για την οικειοποίηση της γνώσης και τις ευκαιρίες συνδημιουργίας με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας. Μέσα από τις επιμέρους δραστηριότητες τα παιδιά εξοικειώνονται με την επιστημονική μεθοδολογία του κάθε αντικειμένου (γλώσσας, μαθηματικών, φυσικών επιστημών, ΤΠΕ & περιβάλλοντος), συμπεριλαμβανομένων και όλων των μαθημάτων ειδικοτήτων. Οι δάσκαλοι αγγλικών, θεάτρου, καλλιτεχνικών, σκάκι και μουσικής συνεργάζονται με τους βασικούς παιδαγωγούς για τον σχεδιασμό των επιστημονικών διασυνδέσεων.

Μέσα από ένα πείραμα στα πλαίσια του σχεδίου εργασίας ανακαλύπτουν αιτιώδεις σχέσεις και ασκούνται στη λογική της συνάφειας και της συσχέτισης, παρατηρούν τις ιδιότητες των υλικών, αναπτύσσουν επαγωγικό Λόγο κοκ.

Με το Εργαστήρι Παιχνιδιού

Ο τρόπος με τον οποίο το παιχνίδι των παιδιών γίνεται αντικείμενο μελέτης των εκπαιδευτικών είναι μία από τις καινοτομίες που έχουμε αναπτύξει στο σχολείο μας. Τα παιδιά βρίσκουν τρόπους να συνεργάζονται, να αυτο-οργανώνονται και να συνδιαμορφώνουν τους κανόνες στο παιχνίδι. Οι παιδαγωγοί, μη παρεμβατικοί, ανατροφοδοτικοί και υποστηρικτικοί παρατηρούν τη δυναμική των σχέσεων και της συνύπαρξης καθώς και το πώς λειτουργούν τα υλικά ως ερεθίσματα, ο χώρος ως δυνατότητα εξερεύνησης και το παιχνίδι ως εργαλείο ανακάλυψης.

Με τον Ατομικό Φάκελο

Ο Ατομικός Φάκελος είναι για εμάς η αφήγηση της δυναμικής της εξέλιξης του κάθε παιδιού σε συγκεκριμένα γνωστικά και κοινωνικοσυναισθηματικά πεδία από το ίδιο το παιδί και από τον εκπαιδευτικό. Πρόκειται για ένα μέσο αυθεντικής αξιολόγησης και αναστοχασμού. Ο Ατομικός Φάκελος είναι ένα συμβόλαιο συμμαχίας ανάμεσα στο σχολείο, στον εκπαιδευτικό, στο παιδί και στον γονέα και ένα χρήσιμο εργαλείο διαμορφωτικής αξιολόγησης. Μας ενδιαφέρει τα παιδιά να συγκροτούν την εικόνα για τον εαυτό τους και για τους άλλους μέσα από γόνιμες και υποστηρικτικές διαδικασίες που αναγνωρίζουν την ατομικότητα, τη διαφορετικότητα και τη δυνατότητα δημιουργικής αξιοποίησής της από την ομάδα.